Vores hus

Fakta om Børnehuset Valmuen, Egøjevej 7, 4600 Køge

Børnehuset Valmuen er en del af området Søndre Hastrup, og er et mindre integreret dagtilbud for børn i alderen  0 år til skolestart.

Børnene

Valmuen er et integrereret dagtilbud med 3 stuer. Småland med de 13 mindste
børn. 2 familiestuer, hvor børnene flytter over, når de er klar, og er et sted mellem 2 til 3 år.
De 2 familiestuer hedder Vimmerby og Bulderby. Antallet af børn på de 2 familiestuer er på ca. 17- 23.

Det vigtigt at pointere, at vi er en integreret daginstitution, hvor vi primært arbejder ud fra børnenes behov, interesser og relationer, mere end ud fra deres alder. Dette velvidende, at betalingen er forskellig for de 2 alderstrin. Men vores pointe er, at det er børnenes behov og ikke økonomi, der bestemmer vores organisering, aktiviteter osv.

Organisering og ledelse

Valmuen er et kommunalt dagtilbud, og er dermed en del at Køge kommunes struktur.
Byrådet lægger rammerne – ud fra de statslige love, bekendtgørelser m.m. – for dagtilbuddene. Byrådet har organiseret sig med et Børn og Unge udvalg, som har det mere konkrete ansvar for dagtilbuddene. Til det formål er det en forvaltningsafdeling BUF, som har en central enhed, men ellers er dagtilbuddene organiseret i 5 områder, hvor vi hører til i Sdr. Hastrup.

Køge kommunes børn og unge politik:

Dagtilbudsstrategien fra Børn og ugeforvaltningen/dagtilbudsafdelingen

Sdr. Hastrup har en områdeleder, og 3 dagtilbudsledere, som er ansvarlig for driften. Området har en fælles områdebestyrelse, og både ledernes og bestyrelsens kompetencer er defineret i dagtilbudsloven.

Valmuens fysiske rammer

Valmuen er et lille dagtilbud med 3 stuer. En vuggestue med 0-2 årige, to familiegrupper med hver sin stue, hvor den ene er for de 2-3 årige og den anden stue er for de 3-6 årige.

Vi har en hyggelig lille legeplads, hvor der altid er mulighed for at finde en læ krog. Vi har i år fået 2000.000 kr. til forbedringer af legepladsen, som vil blive iværksat efterår 2021.

Da Valmuen er en lille daginstitution, er der et naturligt kendskab til alle børn, voksne og forældre. Det giver en oplevelse af nærhed, og `kom hinanden ved atmosfære`, som vi prioriterer meget højt. Alle kender alle og alle ved hvad hinanden hedder og hvem der er i familie med hvem.

Det giver flere fordele. Børnene oplever ikke det store skifte, når de skal til næste stue, da de kender de voksne og børnene på den nye stue allerede inden de starter. Huset er nemt at overskue, også for det lille barn, som hurtigt føler sig hjemme og tillidsfuldt kan navigere rundt i hele huset.

Forældrene kender hinanden godt, da det er en lille flok og legerelationer mellem børnene udvikles hurtigt og let. Legepladsen er også let at overskue for både børn og voksne, hvilket bidrager til en hyggelig stemning og at der altid er en voksen i nærheden, når man har brug for det.