Inspirationsmateriale om børn og børns udvikling

Videoer om børns trivsel og udvikling

Regnbuen, Valhalla, Hastrupskolen og SFO har samarbejdet (2019-2021) med Helhedsplanen og Køge kommunes familiecenter om en række forældrecafeer, og i Coronatid er de rykket over i det digitale. Vi har afholdt en række eftermiddagscafeer med forskellige temaer, hvor ca. 10 familier har været involveret. Temaerne havde forældrene valgt, og caféerne bestod i, at vi viste en af de vedlagte små film, som oplæg til en diskussion om emnet.

Se videoerne "vælg dine kampe", "gode relationer og selvværd" og "børn, digital dannelse og trivsel", som er lavet af Center for ADHD. Filmene "tillid" og "søskende" er samtaler mellem lektor og børneforsker, Søs Bayer, daginstitutionsleder, Allan Baumann og forebyggende rådgiver, Kristian Trier. Filmene omhandler problemstillinger, som alle forældre støder på og er relevante som inspiration til dig, som er forældre til både små og større børn.

Link til videoer om børns trivsel og udvikling

Indkøring af vuggestuebørn

Hermed forskellige overvejelser, når et barn skal starte i vuggestuen, herunder samarbejdet mellem dagtilbud og forældre:

Visuel pædagogisk grundbog

Københavns professionshøjskole har produceret denne visuelle grundbog. "Bogen" består af 10 små film om centrale pædagogiske begreber fra et dagtilbuds hverdag. Der er bl.a. noget om leg, rutiner, aktiviteter og fødselsdage.  Filmene kan med fordel også ses af forældre for at få et indblik i et dagtilbuds hverdag, men også  af det pædagogiske personale til inspiration.

Visuel pædagogisk grundbog - Københavns Professionshøjskole (kp.dk)